Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazRozpoczęcie inwestycji budowlanych wiąże się z koniecznością uzyskania różnego rodzaju pozwoleń. Również elementy takie jak omawiana tu kanalizacja odprowadzająca wodę opadową i roztopową, muszą zostać wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami. W poniższym artykule omawiamy kwestie dotyczące uzyskania pozwolenia wodnoprawnego oraz decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wody opadowe nie są już ściekami. Zgodnie z art. 16 pkt 69 Prawa wodnego wody opadowe i roztopowe stanowią wody będące skutkiem opadów atmosferycznych. Są jednak pewne wyjątki od tej zasady.
Przedsiębiorca składający wniosek o wydanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych, przydomowych oczyszczalni ścieków oraz transport nieczystości ciekłych musi we wniosku wskazać stację zlewną znajdującą się na terenie aglomeracji, na której terenie jest planowana działalność.
Jeżeli na danym terenie nie ma sieci kanalizacyjnej, właściciel nieruchomości musi wyposażyć ją w zbiornik nieczystości ciekłych. Zbiornik ten musi być opróżniany, a nieczystości ciekłe przekazane do stacji zlewnych. Na prowadzenie takiej działalności wymagane jest zezwolenie. Jak je uzyskać?
Przed uzyskaniem pozwolenia wodnoprawnego inwestor może złożyć wniosek o udzielenie przyrzeczenia wydania pozwolenia wodnoprawnego. Taka promesa wydawana jest na co najmniej rok. Czemu służy przyrzeczenie pozwolenia wodnoprawnego?
Gmina ma obowiązek przejęcia urządzeń wod.-kan. wybudowanych ze środków własnych inwestora. Tak wynika z przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Co jednak zrobić, gdy odmówi takiego przejęcia? Czy ma do tego prawo?
20 grudnia br. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 9xb pkt 2, art. 9zc ust. 1 oraz art. 9zf ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jest niezgodny z Konstytucją.