TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Razem zadbajmy o nasz świat

Dokument archiwalny
ecoChoice

Epson, japoński producent sprzętu do obrazowania, od dekad we wszystkich swoich działaniach zwracał uwagę na ekologię i to, w jaki sposób produkty, które wytwarza, wpływają na środowisko. Geneza tego tkwi m.in. w Monozukuri - japońskim harmonijnym podejściu do pracy, jako elementu relacji ze światem. Można powiedzieć, że dbałość o stan środowiska naturalnego jest wdrukowana w DNA firmy, a dodatkowo rozwinięte zostało przez lata świadomego rozwoju z uwzględnieniem wpływu działań firmy na otoczenie.

Firma była jednym z prekursorów myślenia o długofalowym rozwoju firmy w kontekście środowiskowym. Myślenia i co najważniejsze działania, które już w 1990 roku uhonorowane zostało m.in. wyróżnieniem za ochronę ozonu w stratosferze przyznawanym przez Agencję Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych.

Pozycja, którą Epson zbudował na rynku to przede wszystkim efekt długofalowych planów rozwojowych, ich skrupulatnej realizacji, ale także gigantycznych, nawet jak na firmę działająca w branży technologicznej, inwestycji w sektorze R&D, odpowiedzialnym za opracowywanie i testy nowych rozwiązań. Przykład? Od wielu lat, w tym także – mimo kryzysu związanego z Covid-19 w 2021 roku na inwestycje badawczo rozwojowe firma wydaje około 1,2 mln USD…dziennie! Efekt? Prawie 5 tysięcy innowacji rocznie. Średnio 14 patentów dziennie, w tym te które zapewniają Epson pierwsze miejsce w rankingu wynalazków związanych z drukiem i projekcją. Do produkcji wchodzą jedynie najlepsze. Projektory w technologii 3LCD zapewniające wysoką jasność, nasycone barwy, ale także generujące przyjazne dla wzroku światło, wielofunkcyjne urządzenia RIPS drukujące nawet 86 tys. stron na jednym zestawie tuszów, ale przede wszystkim przełomowe innowacje w formule eco.

Takie jak atramentowa technologia druku Heat Free, opracowana przez Epson, czyli ekologiczny druk na zimno. Eliminacja nagrzewania elementów drukarki przed pierwszym wydrukiem to mniejsze zużycie elementów i mniejsze zużycie energii. Poza widocznymi od razu ogromnymi oszczędnościami na rachunkach za prąd (nawet do 83 proc. mniejsze zużycie energii elektrycznej) – pozwala to też na rzadsze serwisowanie i przekłada się na dłuższą żywotność urządzenia. Ogranicza również wpływ potencjalnej produkcji i recyklingu części oraz materiałów eksploatacyjnych na środowisko naturalne. Inaczej niż w przypadku technologii laserowej, gdzie mamy podlegające cyklicznym wymianom bębny, zasobniki tonera, pasy transmisyjne, elementy nagrzewające itd. W urządzeniach Epson praktycznie jedynym materiałem eksploatacyjnym jest atrament.

Działania na rzecz zminimalizowania wpływu technologii na środowisko to od lat długofalowa polityka firmy. Jednym z ważniejszych dokumentów ostatnich lat jest tu ogłoszona w 2008 roku lista, konsekwentnie realizowanych od tej pory, celów firmy w zakresie ochrony środowiska. Uwzględniając fakt, że pojemność ziemskiego środowiska jest ograniczona, a także wierząc, że każdy powinien być w równym stopniu odpowiedzialny za ograniczanie negatywnego wpływu na nie, Epson zamierza do 2050 r. ograniczyć o 90% emisję CO2 w całym cyklu życia swoich produktów i usług i stać się firmą zero emisyjną, która nie korzysta z surowców kopalnych (np. ropy).